معرفی دانشکده مدیریت دولتی - دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی fpa
معرفی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران
تاسیس دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه در تاریخ 08/12/1401 تشکیل دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی در هیات امنای دانشگاه تهران با سه گروه رهبری و سرمایه انسانی، خط مشی گذاری و اداره امور عمومی ، علم و اطلاعات و مدیریت دانش به تصویب رسید و پس از مراحل اداری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه سال 1402 آغاز به کار کرد.
چشم انداز دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
هدایت دانشجویان در جهت یافتن رهبر درون خود برای رهبری تحول آفرین، تحول ساختار سازمانی، مدیریت اطلاعات و دانش، چابک سازی فرایندهای شرکتها و مدیریت منابع انسانی ایران و آماده سازی نسل بعد رهبران کشور برای حل مشکلات ایران
شعار دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
پاسخ به نیاز شما، خدمت ما و کلید حل مشکل شما، راه حل ماست.
حوزه های علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
حوزه های علمی و رشته های دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در قالب هفت حوزه زیر ارائه میشود:
- رهبری در سازمان
- مدیریت رفتار سازمانی و علوم شناختی
- مدیریت اطلاعات و دانش
- خط مشی گذاری و اداره امور عمومی
- مدیریت سازمانی و تحلیل گری سازمانی
- علم و اطلاعات و د انش شناسی
- مدیریت منابع انسانی
اهداف دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
اهداف دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی به شرح زیر است:
- شکوفایی دانشجویان برای جذب مشاغل مرتبط: آموزش و تربیت دانشجویانی که با دانش و مهارتهای لازم بتوانند با کارشناسی شروع و سپس با کسب تجربه در سطوح مختلف مدیریتی کشور ایفای نقش کنند؛
- تقویت بینش: تاثیرگذاری بر بینش دانشجویان برای تحلیل عمق محیط پیرامونی و ارتقا خودآگاهی و خودشناسی؛
- توسعه شایستگی: توسعه مهارتها و تواناییهای زندگی شخصی و حرفه ای؛
- توسعه پژوهشهای کاربردی: انجام پژوهشهای علمی و کاربردی در زمینه مدیریت دولتی و علوم سازمانی با هدف حل مسائل و چالشهای موجود در شرکت های خصوصی و سازمانها و نهادهای دولتی؛
- نوآوری و کارآفرینی: حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه مدیریت دولتی و علوم سازمانی و فراهمسازی بسترهای لازم برای توسعه طرحهای نوآورانه؛
- آموزشهایکاربردی: آموزش در حوزه رهبری، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اطلاعات، خط مشی گذاری و مدیریت دانش برای شرکتهای خصوصی، خصوصی – دولتی (خصولتی)، سازمانهای دولتی و تعاونی؛
- تعامل بین المللی: بهره گیری از دانش روز جهانی برای پژوهش وآموزش پژوهش محور.
ارزشهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
ارزشهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران "رهبری در خدمت به جامعه" میباشد که بیانگر تعهد ما به آموزش متخصصان و مدیرانی است که با بهرهگیری از دانش و مهارتهای خود، به پیشرفت و توسعه پایدار جامعه کمک کنند. ارزشهای دانشکده عبارتند از:
- همکاری و تنوع پذیری؛
- مسئولیت اجتماعی و کیفیت؛
- صداقت و اصالت؛
- درستکاری و نتیجه گرایی؛
- ابتکار عمل و نوآوری؛
- یکدلی و تعالی؛
- یادگیری عادلانه و آزادانه.
موضوعات استراتژیک دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
موضوعات استراتژیک دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی به صورت زیر است:
- تولید و ترویج آموزشهای نیازمدار، سرآمد و روزآمد در حوزه رهبری، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، خط مشی گذاری، مدیریت عمومی، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش در برنامه های آموزشی دانشکده برای دانشجویان؛
- مشارکت در پژوهشهای متناسب با نیازهای جامعه در بخش دولتی، خصوصی و تعاونی؛
- توسعه دانش، شکل دهی ارزش و تقویت بینش در دانشجویان برای زندگی و کار؛
- تعالی بخشی به سیستم های منابع انسانی، برنامه ریزی، رهبری، مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش و تصمیمگیری سازمانها در همه صنایع دولتی، خصوصی و تعاونی؛
- تعامل موثر با انجمنها و مجامع علمی و دانشگاههای برتر دنیا؛
- توسعه الگوهای دانشگاه کارآفرین؛
- تعامل موثر و سازنده با جامعه و صنعت در جهت اشتغال فارغ التحصیلان.
آینده شغلی فارغالتحصیلان دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
دانشجویان فارغالتحصیل از این دانشکده، با توجه به آموزشهای تخصصی و مهارتهای کسب شده، میتوانند در حوزههای مختلفی مشغول به کار شوند. برخی از زمینههای شغلی برای فارغالتحصیلان عبارتند از:
- مدیریت منابع انسانی: کار در سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی به عنوان کارشناسان و مدیران منابع انسانی؛
- مدیریت دولتی و عمومی: فعالیت در نهادهای دولتی و عمومی به عنوان مدیران اجرایی و مشاوران سیاستگذاری و کارشناس اداری؛
- مشاوره مدیریت: ارائه خدمات مشاورهای در زمینه مدیریت اطلاعات، روانشناسی سازمانی، تحلیل گری سازمانی، بهبود فرآیندها و توسعه سازمانی؛
- مدیریت اطلاعات و دانش: فعالیت به عنوان کارشناسان و مدیران اطلاعات و دانش در سازمانها، مراکز تحقیقاتی و نهادهای آموزشی؛
- روانشاسی سازمانی و مدیریت سازمانی: اشتغال در مشاغل روانشاسی سازمان، کارشناس برنامه ریزی و کنترل، کارشناس مدیریت سازمانی، کارشناس تشکیلات و روشها، کارشناس سیستم ها، کارشناس برنامه ریزی سیستم ها؛
- تحقیق و توسعه: انجام پژوهشهای علمی و کاربردی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها؛
- کارآفرینی و نوآوری: راهاندازی کسب و کارهای جدید و نوآورانه در زمینههای مرتبط با مدیریت دانش، مدیریت عاطلاعات، مدیریت دولتی و علوم سازمانی؛
دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران، با افتخار و انگیزهای والا، همواره در جهت ارتقاء سطح علمی و حرفهای دانشجویان و پژوهشگران خود تلاش میکند و امیدوار است با پرورش نسلهای آیندهای متعهد و کارآمد، گامهای بلندی در مسیر توسعه و بهبود مدیریت دولتی و علوم سازمانی کشور بردارد.
ویژگیهای بارز دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی با تکیه بر ترکیبی از تخصص و تجربه، به ارائه دورههای آموزشی و پژوهشی متنوعی پرداخته که شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد. از ویژگیهای بارز این دانشکده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- هیات علمی مجرب: حضور اساتید برجسته و پژوهشگران صاحبنام در حوزه رهبری، مدیریت دولتی و علوم سازمانی که با ارائه دانش بهروز و تحقیقاتی، به ارتقاء سطح علمی دانشجویان کمک میکنند.
- تجهیزات پیشرفته آموزشی و پژوهشی: بهرهمندی از آزمایشگاهها و منابع دیجیتال که فضای مناسبی برای پژوهشهای علمی و عملی فراهم میسازد.
- ارتباطات بینالمللی: ایجاد و تقویت ارتباطات با دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی بینالمللی به منظور تبادل دانش و تجربیات، و فراهمسازی فرصتهای مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید.
- آموزش تخصصی: ارائه دورههای آموزشی متنوع در زمینه رهبری، مدیریت، تحلیلگری داده و اطلاعات ، مدیریت دانش، و فناوریهای مرتبط.
- پژوهشهای نوآورانه: انجام پژوهشهای کاربردی و نوآورانه در زمینه رهبری، فرهنگ سازمانی، مدیریت نوآورانه و خلاق، تسهیم دانش، مدیریت اطلاعات و دانش با هدف حل مسائل پیچیده سازمانی.
- همکاری با صنعت: ایجاد ارتباطات گسترده با صنایع و سازمانها به منظور انتقال دانش و فناوری و افزایش توانمندیهای دانشجویان.
- کارآفرینی : پشتیبانی از دانشجویان برای راه اندازی شرکتهای دانش بنیان در حوزه توسعه رهبری، روانشناسی سازمانی، تحلیل گری سازمانی و مدیریت منابع انسانی.
محورهای فعالتهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
هفت محور اصلی فعالیتهای دانشکده عبارتند از:
محور اول؛ آموزش:
- بروزرسانی کلیه برنامههای درسی گروههای آموزشی دانشکده با همکاری گروههای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی؛
- پایش و ارزیابی مستمر کیفیت کلیه گروههای آموزشی دانشکده با همکاری دانشگاه تهران؛
- استفاده از تکنولوژی، شیوه ها و سیستم های آموزشی و روشهای نوین آموزشی متناسب با مقاطع تحصیلی؛
- ایجاد رشتههای جدید بین رشتهای با همکاری سایر گروهها، دانشکدهها و دانشگاهها متناسب با نیازهای صنعت و روندهای جهانی؛
- تاکید بر مهارت محوری در تدریس و ایجاد شایستگی های حرفه ای و اجتماعی در دانشجویان؛
- استاندارد سازی نسبت استاد و دانشجو برای گروههای مختلف آموزشی از طریق جذب هدفمند اعضای هیات علمی موثر تمام وقت، نیمهحضوری، پاره وقت و وابسته؛
- ارتقا بینش دانشجویان در کنار کسب دانش و مهارت های تخصصی.
محور دوم؛ پژوهش:
- ایجاد مشوق و انگیزه لازم در اعضای هیئت علمی برای تقویت روحیه کار تیمی و همکاریهای مشترک پژوهشی و هدایت مستمر پایان نامه ها و رساله ها؛
- طراحی و برگزاری سمینارها و همایشهای تخصصی مرتبط با نیازها و تحولات شرکتها و سازمانهای کشور؛
- . مشارکت و نقشآفرینی موثر و نظاممند در انجمنها و جشنوارههای علمی ملی و بینالمللی؛
- فراهم کردن بستر راهاندازی و استقرار هستههای پژوهشی و نوآوری متشکل از تیمهای دانشجویی و اساتید؛
- . ایجاد بستری برای معرفی و تجاریسازی پایان نامهها و رسالههای برتر از طریق همکاری با مراکز رشد و پارکهای فناوری و نوآوری؛
- . فراهم کردن امکان تولید و انتشار گزارشهای حرفهای و محتوای دیجیتال چندرسانهای از پایاننامههای برتر در راستای ترویج علم و برندینگ دانشکده با همکاری شرکتهای تولیدکننده محتوای دیجیتال؛
- نهادسازی برای بازاریابی و جذب گرنتهای پروهشی و پروژههای سازمانی و ملی.
محور سوم؛ ارتباط با صنعت:
- استفاده از تجربیات مدیران کشور در کلاسهای درس؛
- تهیه مطالعات موردی از تجربیات موفق و ناموفق سازمانی کشور و استفاده در تدریس؛
- مسالهمحور و کاربردی نمودن پایاننامهها و رسالههای دانشجویان متناسب با تقاضا و نیازهای صنعت و جامعه از طریق ایجاد همکاریها و تعاملات و ارتباط مستمر با شرکتهای خصوصی، خصولتی، دولتی و تعاون؛
- فراهم کردن زمینه جذب دانشجویان نخبه دکترا و پسادکترای استادمحور در راستای حل مسائل کشور؛
- افزایش تعامل و ارتباط با فارغالتحصیلان و ایجاد کمیتههای مرتبط جهت استفاده از ظرفیتهای آنها برای ارتباط بهتر با صنعت و جامعه؛
- ایجاد شورای مدیران منابع انسانی ایران متشکل از مدیران خصوصی و دولتی کشور؛
- برگزاری نشستهای علمی تخصصی به با حضور مدیران صنعت و اعضای هیئت علمی و دانشجویان با رویکرد شناسایی و حل مساله؛
محور چهارم؛ نوآوری و فناوری:
- فراهم کردن فضای کار اشتراکی و مرکز نوآوری به عنوان بستری برای ارتباط دانشجویان و اساتید در راستای کارآفرینی، نوآوری و توسعه محصولات مشترک دانش بنیان؛
- ایجاد همکاری با شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر، شتابدهندهها و سازمان توسعه و سرمایهگذاری دانشگاه جهت حمایت مالی و تامین سرمایه مورد نیاز تیمهای خلاق و نوآور دانشجویی؛
- مشارکت با بخش خصوصی و دولتی در راهاندازی فنبازارهای تخصصی؛
- ایجاد اکوسیستم همکاری با استارتآپهای فناور در راستای بهرهگیری از اپلیکیشنها و فناوریهای نوین دیجیتال در حوزه مدیریت منابع انسانی؛
- ایجاد بستری برای همکاری با خصوصی و دولتی جهت توسعه خدمات و محصولات فناورانه مشترک؛
- . ایجاد استارتآپ با همکاری و حمایت مالی شرکتهای خصوصی و خصولتی؛
- ایجاد آزمایشگاههای تخصصی با رویکرد توسعه علم و فناوری؛
محور پنجم؛ تاثیر اجتماعی:
- فراهم کردن دسترسی آزاد و رایگان دانشجویان مناطق محروم جامعه به محتوای دورههای آموزشهای رسمی و حرفهای دانشکده از طریق همکاری با شرکتهای آموزشی؛
- فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری استادان در حوزه فعالیتهای داوطلبانه و غیرانتفاعی در راستای حل مسائل جامعه؛
- نقشآفرینی و مرجعیت گروههای آموزشی دانشکده در جهت منابع انسانی پایدار و سبز؛
- افزایش همکاری با دانشگاهای کشور در جهت تعامل موثر و سازنده در حوزه مدیریت دولتی و علوم سازمانی؛
- . همکاری با آموزش و پرورش و مدارس کشور جهت معرفی هرچه بهتر دانشکده به منظور فراهم شدن زمینه جذب دانشآموزان مستعد کشور در رشتههای مدیریت منابع انسانی ، رفتار سازمانی، رهبری، مدیریت دانش و مدیریت دولتی؛
- نهادسازی برای مرجعیت رصد ، پایش و رتبهبندی وضعیت منابع انسانی کشور جایزه مدیر عامل حرفه ای، جایزه ملی استاندارد 34000 و بهترین محیط کار برای بانوان؛
- راهاندازی شبکه خیرین و حامیان دانشکده برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و زیست محیطی جامعه.
محور ششم؛ اشتغال:
- ایجاد مرکزی پویا در دانشکده برای تعامل مستمر با شرکتها؛
- حمایت های مالی از دانشجویان برای راه اندازی شرکتهای دانش بنیان و خویشن کارفرمایی؛
- هدایت فعالیت های مرکزی توسعه رهبران و تولید محصولات و محتوا؛
- همکاری موثر با شرکتهای کاریابی برای ایجاد زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشکده؛
- ایجاد ریسک های سازمانی از صنایع مختلف برای معرفی زمینه های اشتغال به دانشجویان؛
- بازدیدهای مستمر از صنایع مختلف و شناسایی مشکلات و نیازمندیها؛
- انعقاد تفاهم نامه های کارآموزی با شرکتها برای افزایش قابلیت اشتغال و جذب دانشجویان.
محورهفتم؛جهانی سازی:
- بهره گیری از سخنرانی های استادان خارجی در کنفرانسها و نشستها؛
- فراهم کردن زمینه افزایش جذب دانشجویان بینالمللی دانشکده؛
- تعامل با استادان ایران در دانشگاهای جهان برای فعالیت از طریق عضو هیات علمی وابسته؛
- فراهم کردن زمینه افزایش تعامل و همکاری با اساتید ایرانی خارج از کشور در حوزه آموزش و پژوهش؛
- . فراهم کردن امکان برگزاری دورههای آموزشی مشترک بینالمللی و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاههای خارج از کشور؛
- فراهم کردن شرایط لازم برای افزایش مشارکت اساتید در اجرای پروژه های مشترک بینالمللی با سایر دانشگاههای بینالمللی؛
- مشارکت در تدوین استانداردهای جهانی و منطقه ای.
میثاق اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
- ما به صورت تمام وقت در خدمت دانشجویان هستیم.
- ما انسانها را برای خدمت به جامعه شکوفا می اندیشیم.
- ما با کمک همدیگر برای رشد و اصلاح و زیست همدلانه میکوشیم.
- ما با مشارکت آگاهانه و کشف استعداها به پیشبرد اهداف متعالی می اندیشیم.
- ما با یادگیری عادلانه برای خلق ارزش پایدار تلاش میکنیم.
- ما به نوآوری در خدمت بیشتر به مردم می اندیشیم.
- ما به ارزشها و نیازهای متنوع دانشجویان احترام میگذاریم.