معرفی دانشکده مدیریت دولتی - دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی fpa
معرفی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران
معرفی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران
معرفی دانشکده:
تاسیس دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی: در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه در تاریخ 08/12/1401 تشکیل دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی در هیات امنای دانشگاه تهران با سه گروه رهبری و سرمایه انسانی، خط مشی گذاری و اداره امور عمومی ، علم اطلاعات و مدیریت دانش به تصویب رسید و پس از مراحل اداری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه سال 1402 آغاز به کار کرد. لازم به ذکر است که گروه چهارم دانشکده یعنی معماری سازمانی در اسفند ماه 1402 در هیات امنا دانشگاه تهران مصوب شده و در حال تشکیل است. لازم به ذکر است که ریشه های شکل گیری دانشکده به تاریخ 1333 بر می گردد که موسسه علوم اداری در دانشگاه تهران شکل گرفت و مبدا شکل گیری رشته مدیریت در کل کشور شد.
شورای علمی دانشکده:
- رئیس دانشکده به عنوان رئیس شورا؛
- معاون علمی دانشکده به عنوان دبیر شورا؛
- مدیر گروه رهبری و سرمایه انسانی؛
- مدیر گروه خط مشی گذاری و اداره امور عمومی؛
- مدیر گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش؛
- مدیر گروه معماری سازمانی؛
- یک نفر از استادن پیشکسوت هر گروه متناسب با موضوع.
اهداف و ماموریتهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
اهداف دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی به شرح زیر است:
- شکوفایی دانشجویان برای جذب مشاغل مرتبط: آموزش و تربیت دانشجویانی که با دانش و مهارتهای لازم بتوانند با کارشناسی شروع و سپس با کسب تجربه در سطوح مختلف مدیریتی کشور ایفای نقش کنند؛
- تقویت بینش: تاثیرگذاری بر بینش دانشجویان برای تحلیل عمق محیط پیرامونی و ارتقا خودآگاهی و خودشناسی؛
- توسعه شایستگی: توسعه مهارتها و تواناییهای زندگی شخصی و حرفه ای؛
- توسعه پژوهشهای کاربردی: انجام پژوهشهای علمی و کاربردی در زمینه مدیریت دولتی و علوم سازمانی با هدف حل مسائل و چالشهای موجود در شرکت های خصوصی و سازمانها و نهادهای دولتی؛
- نوآوری و کارآفرینی: حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه مدیریت دولتی و علوم سازمانی و فراهمسازی بسترهای لازم برای توسعه طرحهای نوآورانه؛
- آموزشهایکاربردی: آموزش در حوزه رهبری، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، روانشناسی سازمانی، مدیریت اطلاعات، مدیریت داده محور، خط مشی گذاری، اداره امور عمومی و مدیریت دانش برای سازمانهای خصوصی، خصوصی – دولتی (خصولتی)، سازمانهای دولتی و تعاونی؛
- تعامل بین المللی: بهره گیری از دانش روز جهانی برای پژوهش وآموزش پژوهش محور.
ارزشهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی: ارزشهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران "رهبری در خدمت به جامعه" میباشد که بیانگر تعهد ما به آموزش متخصصان و مدیرانی است که با بهرهگیری از دانش و مهارتهای خود، به پیشرفت و توسعه پایدار جامعه کمک کنند. ارزشهای دانشکده عبارتند از:
- همکاری و تنوع پذیری؛
- مسئولیت اجتماعی و کیفیت؛
- صداقت و اصالت؛
- درستکاری و نتیجه گرایی؛
- ابتکار عمل و نوآوری؛
- یکدلی و تعالی؛
- یادگیری عادلانه و آزادانه.
گستره خدمات این دانشکده ارزشهای همصدایی را ایجاب می کند.
چشم انداز دانشکده:
چشم انداز دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی: هدایت دانشجویان در جهت یافتن رهبر درون خود برای رهبری تحول آفرین، تحول ساختار سازمانی، مدیریت اطلاعات و دانش، چابک سازی فرایندهای شرکتها و مدیریت منابع انسانی ایران و آماده سازی نسل بعد رهبران کشور برای حل مشکلات ایران
شعار دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی: پاسخ به نیاز شما، خدمت ما و کلید حل مشکل شما، راه حل ماست.
حوزه های علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی: حوزه های علمی و رشته های دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در قالب هفت حوزه زیر ارائه میشود:
- رهبری در سازمان؛
- مدیریت رفتار سازمانی و علوم شناختی؛
- مدیریت اطلاعات و دانش و معماری سازمانی؛
- خط مشی گذاری و اداره امور عمومی، توسعه و تطبیقی و بودجه و مالیه عمومی؛
- مدیریت سازمانی و تحلیل گری سازمانی؛
- علم اطلاعات و تحلیل داده؛
- مدیریت منابع انسانی.
رشته های تحصیلی:
رشته های کارشناسی:
- مدیریت دولتی
- مدیریت سازمانی
رشته های کارشناسی ارشد:
- دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی: گرایش رفتار سازمانی
- دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی: گرایش توسعه منابع انسانی
- کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی: گرایش مدیریت استراتژیک منابع انسانی
- کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی: گرایش مدیریت عملکرد و بهره وری منابع انسانی
- دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی: گرایش خط مشی گذاری عمومی
- دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی: گرایش بودجه و مالیه عمومی
- دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی: گرایش مدیریت تحول
- دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی: گرایش طراحی ساختار
- دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش مدیریت دانش
- دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش مدیریت نشر
- دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش مدیریت اطلاعات
- دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش علم سنجی
- دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش مدیریت داده محور
- دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش مدیریت کتابخانه های دیجیتال
رشته های دکتری:
- دوره دکتری مدیریت دولتی: گرایش رفتار سازمانی
- دوره دکتری مدیریت دولتی: گرایش منابع انسانی
- دوره دکتری مدیریت دولتی: گرایش خط مشی گذاری عمومی
- دوره دکتری مدیریت دولتی: گرایش توسعه و تطبیقی
- دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش بازیابی اطلاعات و دانش
- دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی: گرایش مدیریت اطلاعات و دانش
موضوعات استراتژیک دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
موضوعات استراتژیک دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی به صورت زیر است:
- تولید و ترویج آموزشهای نیازمدار، سرآمد و روزآمد در حوزه رهبری، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، خط مشی گذاری، مدیریت امور عمومی، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش در برنامه های آموزشی دانشکده برای دانشجویان؛
- مشارکت در پژوهشهای متناسب با نیازهای جامعه در بخش دولتی، خصوصی و تعاونی در حوزه های؛ رهبری در سازمان؛ مدیریت رفتار سازمانی و علوم شناختی؛ مدیریت اطلاعات و دانش؛ خط مشی گذاری و اداره امور عمومی و بودجه و مالیه عمومی؛ مدیریت سازمانی و تحلیل گری سازمانی؛ علم اطلاعات و تحلیل داده و مدیریت منابع انسانی؛ سیاستگذاری پژوهشی و علم سنجی؛
- توسعه دانش، شکل دهی ارزش و تقویت بینش در دانشجویان برای زندگی و کار؛
- تعالی بخشی به سیستم های منابع انسانی، برنامه ریزی، رهبری، مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش و تصمیمگیری سازمانها در همه صنایع دولتی، خصوصی و تعاونی؛
- تعامل موثر با انجمنها و مجامع علمی و دانشگاههای برتر دنیا در حوزه های؛ رهبری در سازمان؛ مدیریت رفتار سازمانی و علوم شناختی؛ مدیریت اطلاعات و دانش؛ خط مشی گذاری و اداره امور عمومی و بودجه و مالیه عمومی؛ مدیریت سازمانی و تحلیل گری سازمانی؛ علم اطلاعات و تحلیل داده و مدیریت منابع انسانی؛
- توسعه الگوهای دانشگاه کارآفرین؛
- تعامل موثر و سازنده با جامعه و صنعت در جهت اشتغال فارغ التحصیلان.
آینده شغلی فارغالتحصیلان دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
دانشجویان فارغالتحصیل از این دانشکده، با توجه به آموزشهای تخصصی و مهارتهای کسب شده، میتوانند در حوزههای مختلفی مشغول به کار شوند. برخی از زمینههای شغلی برای فارغالتحصیلان عبارتند از:
- مدیریت منابع انسانی: کار در سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی به عنوان کارشناسان و مدیران منابع انسانی و تحلیلگر منابع انسانی؛
- مدیریت دولتی و عمومی: طراحی و تحلیل گری تصمیمها و سیاست های بخش عمومی، فعالیت در نهادهای تصمیم گیری به عنوان طراحان و تحلیل گران و پژوهشگران تصمیمات نهادهای دولتی، فعالیت در نهادهای دولتی و عمومی به عنوان مدیران اجرایی و مشاوران، کارشناس خدمات اداری، تحلیل گر بودجه و و کارشناس اداری؛
- مشاوره مدیریت و معماری سازمانی: ارائه خدمات مشاورهای در زمینه تفکر طراحی، تحلیل سیستم ها، مدیریت اطلاعات، روانشناسی سازمانی، تحلیل گری سازمانی، بهبود فرآیندها و توسعه سازمانی و کارشناس معماری سازمانی؛
- مدیریت اطلاعات و دانش: فعالیت به عنوان سیاستگذاری علم سنجی و پژوهش، کارشناسان و مدیران اطلاعات و دانش در سازمانها، تحلیلگران داده و اطلاعات در مراکز تحقیقاتی و نهادهای آموزشی؛
- روانشناسی سازمانی و مدیریت سازمانی: اشتغال در مشاغل روانشناسی سازمانی، کارشناس برنامه ریزی و کنترل، کارشناس مدیریت سازمانی، کارشناس تشکیلات و روشها، کارشناس سیستم ها و کارشناس برنامه ریزی سیستم ها؛
- تحقیق و توسعه: انجام پژوهشهای علمی و کاربردی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها؛
- کارآفرینی و نوآوری: راهاندازی کسب و کارهای جدید و نوآورانه در زمینههای مرتبط با مدیریت دانش، مدیریت اطلاعات، مدیریت دولتی و علوم سازمانی؛
دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران، با افتخار و انگیزهای والا، همواره در جهت ارتقاء سطح علمی و حرفهای دانشجویان و پژوهشگران خود تلاش میکند و امیدوار است با پرورش نسلهای آیندهای متعهد و کارآمد، گامهای بلندی در مسیر توسعه و بهبود مدیریت دولتی و علوم سازمانی کشور بردارد.
ویژگیهای بارز دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی با تکیه بر ترکیبی از تخصص و تجربه، به ارائه دورههای آموزشی و پژوهشی متنوعی پرداخته که شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد. از ویژگیهای بارز این دانشکده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- هیات علمی مجرب: حضور اساتید برجسته و پژوهشگران صاحبنام در حوزه رهبری، مدیریت دولتی و علوم سازمانی که با ارائه دانش بهروز و تحقیقاتی، به ارتقاء سطح علمی دانشجویان کمک میکنند. در حافظه تاریخی دانشکده استادان بنامی همچون دکتر حسن میرزایی اهرنجانی، دکتر علی اکبر فرهنگی، دکتر اسفندیار سعادت، دکتر منوچهر شجاعی، دکتر عباس حری و دکتر غلامرضا طالقانی خدمات ارزنده ای را به کشور ارائه کرده و آثار آنها مرجع استادان و دانشجویان بوده است.
- تجهیزات پیشرفته آموزشی و پژوهشی: بهرهمندی از آزمایشگاهها و منابع دیجیتال که فضای مناسبی برای پژوهشهای علمی و عملی فراهم میسازد.
- ارتباطات بینالمللی: ایجاد و تقویت ارتباطات با دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی بینالمللی به منظور تبادل دانش و تجربیات، و فراهمسازی فرصتهای مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید.
- آموزش تخصصی: ارائه دورههای آموزشی متنوع در زمینه رهبری، مدیریت، تحلیلگری داده و اطلاعات ، مدیریت دانش، و فناوریهای مرتبط.
- پژوهشهای نوآورانه: انجام پژوهشهای کاربردی و نوآورانه در زمینه رهبری، فرهنگ سازمانی، مدیریت نوآورانه و خلاق، تسهیم دانش، مدیریت اطلاعات و دانش با هدف حل مسائل پیچیده سازمانی.
- همکاری با صنعت: ایجاد ارتباطات گسترده با صنایع و سازمانها به منظور انتقال دانش و فناوری و افزایش توانمندیهای دانشجویان. این دانشکده بیشترین ارتباط با صنعت را در کل دانشگاه تهران و کل کشور دارد.
- کارآفرینی : پشتیبانی از دانشجویان برای راه اندازی شرکتهای دانش بنیان در حوزه توسعه رهبری، روانشناسی سازمانی، اندیشکده های تصمیم گیری، تحلیل گری سازمانی و مدیریت منابع انسانی.
محورهای فعالیتهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
هفت محور اصلی فعالیتهای دانشکده عبارتند از:
محور اول؛ آموزش:
- بروزرسانی کلیه برنامههای درسی گروههای آموزشی دانشکده با همکاری گروههای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی؛
- پایش و ارزیابی مستمر کیفیت کلیه گروههای آموزشی دانشکده با همکاری دانشگاه تهران؛
- استفاده از تکنولوژی، شیوه ها و سیستم های آموزشی و روشهای نوین آموزشی متناسب با مقاطع تحصیلی؛
- ایجاد رشتههای جدید بین رشتهای با همکاری سایر گروهها، دانشکدهها و دانشگاهها متناسب با نیازهای صنعت و روندهای جهانی؛
- تاکید بر مهارت محوری در تدریس و ایجاد شایستگی های حرفه ای و اجتماعی در دانشجویان؛
- استاندارد سازی نسبت استاد و دانشجو برای گروههای مختلف آموزشی از طریق جذب هدفمند اعضای هیات علمی موثر تمام وقت، نیمهحضوری، پاره وقت و وابسته؛
- ارتقا بینش دانشجویان در کنار کسب دانش و مهارت های تخصصی.
محور دوم؛ پژوهش:
- ایجاد شوق و انگیزه لازم در اعضای هیئت علمی برای تقویت روحیه کار تیمی و همکاریهای مشترک پژوهشی و هدایت مستمر پایان نامه ها و رساله ها؛
- طراحی و برگزاری سمینارها و همایشهای تخصصی مرتبط با نیازها و تحولات شرکتها و سازمانهای کشور؛
- . مشارکت و نقشآفرینی موثر و نظاممند در انجمنها و جشنوارههای علمی ملی و بینالمللی؛
- فراهم کردن بستر راهاندازی و استقرار هستههای پژوهشی و نوآوری متشکل از تیمهای دانشجویی و اساتید؛
- . ایجاد بستری برای معرفی و تجاریسازی پایان نامهها و رسالههای برتر از طریق همکاری با مراکز رشد و پارکهای فناوری و نوآوری؛
- . فراهم کردن امکان تولید و انتشار گزارشهای حرفهای و محتوای دیجیتال چندرسانهای از پایاننامههای برتر در راستای ترویج علم و برندینگ دانشکده با همکاری شرکتهای تولیدکننده محتوای دیجیتال؛
- نهادسازی برای بازاریابی و جذب گرنتهای پژوهشی و پروژههای سازمانی و ملی.
محور سوم؛ ارتباط با صنعت و جامعه:
- استفاده از تجربیات مدیران کشور در کلاسهای درس؛
- تهیه مطالعات موردی از تجربیات موفق و ناموفق سازمانی کشور و استفاده در تدریس؛
- مسالهمحور و کاربردی نمودن پایاننامهها و رسالههای دانشجویان متناسب با تقاضا و نیازهای صنعت و جامعه از طریق ایجاد همکاریها و تعاملات و ارتباط مستمر با شرکتهای خصوصی، خصولتی، دولتی و تعاونی؛
- فراهم کردن زمینه جذب دانشجویان نخبه دکترا و پسادکترای استادمحور در راستای حل مسائل کشور؛
- افزایش تعامل و ارتباط با فارغالتحصیلان و ایجاد کمیتههای مرتبط جهت استفاده از ظرفیتهای آنها برای ارتباط بهتر با صنعت و جامعه؛
- ایجاد شورای مدیران منابع انسانی ایران متشکل از مدیران دولتی و خصوصی کشور؛
- برگزاری نشستهای علمی تخصصی به با حضور مدیران بخش دولتی، صنعت و اعضای هیئت علمی و دانشجویان با رویکرد شناسایی و حل مساله؛
محور چهارم؛ نوآوری و فناوری:
- فراهم کردن فضای کار اشتراکی و مرکز نوآوری به عنوان بستری برای ارتباط دانشجویان و اساتید در راستای کارآفرینی، نوآوری و توسعه محصولات مشترک دانش بنیان؛
- ایجاد همکاری با شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر، شتابدهندهها و سازمان توسعه و سرمایهگذاری دانشگاه جهت حمایت مالی و تامین سرمایه مورد نیاز تیمهای خلاق و نوآور دانشجویی؛
- مشارکت با بخش خصوصی و دولتی در راهاندازی فنبازارهای تخصصی؛
- ایجاد اکوسیستم همکاری با استارتآپهای فناور در راستای بهرهگیری از اپلیکیشنها و فناوریهای نوین دیجیتال در حوزه مدیریت منابع انسانی؛
- ایجاد بستری برای همکاری با بخش خصوصی و بخش دولتی جهت توسعه خدمات و محصولات فناورانه مشترک؛
- . ایجاد استارتآپ با همکاری و حمایت مالی شرکتهای خصوصی و خصولتی؛
- ایجاد آزمایشگاههای تخصصی با رویکرد توسعه علم و فناوری؛
محور پنجم؛ تاثیر اجتماعی:
- فراهم کردن دسترسی آزاد و رایگان دانشجویان مناطق محروم جامعه به محتوای دورههای آموزشهای رسمی و حرفهای دانشکده از طریق همکاری با شرکتهای آموزشی؛
- فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری استادان در حوزه فعالیتهای داوطلبانه و غیرانتفاعی در راستای حل مسائل جامعه؛
- نقشآفرینی و مرجعیت گروههای آموزشی دانشکده در جهت منابع انسانی پایدار و سبز؛
- ایجاد بستری مناسب برای تحلیل مسائل عمومی، ارائه راهکار و رصد کردن تصمیمات و اقدامات مرتبط با حل مسائل عمومی، افزایش همکاری با دانشگاهای کشور در جهت تعامل موثر و سازنده در حوزه مدیریت دولتی و علوم سازمانی؛
- . همکاری با آموزش و پرورش و مدارس کشور جهت معرفی هرچه بهتر دانشکده به منظور فراهم شدن زمینه جذب دانشآموزان مستعد کشور در رشتههای مدیریت منابع انسانی ، رفتار سازمانی، رهبری، مدیریت دانش و مدیریت دولتی؛
- نهادسازی برای مرجعیت رصد ، پایش و رتبهبندی وضعیت منابع انسانی کشور جایزه مدیر عامل حرفه ای، جایزه ملی استاندارد 34000 و بهترین محیط کار برای بانوان؛
- راهاندازی شبکه خیرین و حامیان دانشکده برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و زیست محیطی جامعه.
محور ششم؛ اشتغال:
- ایجاد مرکزی پویا در دانشکده برای تعامل مستمر با سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی؛
- حمایت های مالی از دانشجویان برای راه اندازی شرکتهای دانش بنیان و خویشن کارفرمایی؛
- هدایت فعالیت های مرکزی توسعه رهبران و تولید محصولات و محتوا؛
- همکاری موثر با شرکتهای کاریابی برای ایجاد زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشکده؛
- ایجاد ریسک های سازمانی از صنایع مختلف برای معرفی زمینه های اشتغال به دانشجویان؛
- بازدیدهای مستمر از صنایع مختلف و شناسایی مشکلات و نیازمندیها؛
- انعقاد تفاهم نامه های کارآموزی با شرکتها برای افزایش قابلیت اشتغال و جذب دانشجویان.
محورهفتم؛جهانی سازی:
- بهره گیری از سخنرانی های استادان خارجی در کنفرانسها و نشستها؛
- فراهم کردن زمینه افزایش جذب دانشجویان بینالمللی دانشکده؛
- تعامل با استادان ایران در دانشگاهای جهان برای فعالیت از طریق عضو هیات علمی وابسته؛
- فراهم کردن زمینه افزایش تعامل و همکاری با اساتید ایرانی خارج از کشور در حوزه آموزش و پژوهش؛
- . فراهم کردن امکان برگزاری دورههای آموزشی مشترک بینالمللی و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاههای خارج از کشور؛
- فراهم کردن شرایط لازم برای افزایش مشارکت اساتید در اجرای پروژه های مشترک بینالمللی با سایر دانشگاههای بینالمللی؛
- مشارکت در تدوین استانداردهای جهانی و منطقه ای.
میثاق اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:
- ما به صورت تمام وقت در خدمت دانشجویان هستیم.
- ما به شکوفایی انسانها برای خدمت به جامعه می اندیشیم.
- ما با کمک همدیگر برای رشد و اصلاح و زیست همدلانه میکوشیم.
- ما با مشارکت آگاهانه و کشف استعداها به پیشبرد اهداف متعالی می اندیشیم.
- ما با یادگیری عادلانه برای خلق ارزش پایدار تلاش میکنیم.
- ما به نوآوری در خدمت بیشتر به مردم می اندیشیم.
- ما به ارزشها و نیازهای متنوع دانشجویان احترام میگذاریم.
|
|
دکتر فرشته امین |
|
|
|
|
|
|